LCHF för nybörjare

OstomelettHej vänner,

Fler och fler upptäcker LCHF, vilket är jättekul! Vill du komma igång med LCHF? Här kommer lite tips:

  • Börja med att läsa på om vetenskapen bakom, det hjälper dig att fatta beslut i vardagen. Vill du läsa en bok så rekommenderar jag Matrevolutionen av kostdoktorn, Andreas Eenfeldt.
  • Det finns massor av information på webbplatsen www.kostdoktorn.se/lchf
  • Rensa ut skafferi och skåp från socker och spannmål, pasta, ris och bröd
  • Läs innehållsförteckning. Ju färre e-nummer desto bättre. Under näringsinnehåll ska det stå mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram.
  • Planera ditt nya liv, gör veckomatsedlar varje vecka och storhandla. Du kan inte äta det du inte har hemma. Inköpslista för utskrift
  • Vill då få inspiration till nästa veckas middagar direkt i din inkorg? Varje fredag kommer en veckomeny för kommande vecka när du prenumererar på mitt nyhetsbrev:

 

 

  • Gör matlådor och frys in. På så sätt har du alltid något att äta hemma när du är hungrig och börjar dra i kylskåpsdörren. Här är ett förslag på matlådor.

Vad äter man till frukost?

Jag kan inte/vill inte/hinner inte laga mat.

Veckomeny LCHF

Veckomeny 2 LCHF

kokböcker

 

Vilken nivå ska man börja med? Hur mycket kolhydrater får man äta?

Inom LCHF brukar man prata om tre nivåer:

Strikt: max 10 gram kolhydrater/dag
Normal: max 25 gram kolhydrater/dag
Liberal: max 50 gram kolhydrater/dag

Jag rekommenderar att du börjar med normal, dvs max 20-25 gram kolhydrater/dag. Anledningen att siffran varierar lite och är lite olika är för att det är en förenkling, egentligen räknade man från börja E%, dvs hur står andel av energiintaget som kommer från kolhydrater, men det är krångligare att räkna ut.

Hur mycket är 20 gram kolhydrater? Min rekommendation är att du håller dig till mindre än 5% kolhydrater/livsmedel, och äter tills du blir mätt, men inte mer. När du hållit på ett par veckor så för du matdagbok torsdag – lördag, och för in allt i www.kostbevakningen.se, och ser hur du ligger till.

Om du mår bra, och går ner i vikt (om det är syftet) så fortsätt på din nivå. Om du ligger runt 20 gram kolhydrater/dag, men inte går ned i vikt, fortsätt ändå. Din kropp kan ha andra saker att hantera innan den vill släppa på övervikten, ibland tar det lite tid innan kroppen hänger med.

Kör på i c:a 6 månader innan du börjar experimentera.

Om du kört LCHF tidigare, och behöver en kickstart för att bli motiverad, kan du köra strikt en vecka eller två för att kicka igång viktminskningen, och sedan gå över till normal.

Min strikta vecka

Om du får mycket omställningsbesvär kan du börja med att köra liberalt ett par veckor för att kroppen ska ha lättare att anpassa sig. Om du inte vill gå ned i vikt, utan bara vill må bättre är detta också en bra nivå att börja på. Om du äter liberalt kan du äta rotsaker, utom potatis, och frukt, någon gång ibland. Detta är dock inte att rekommendera om du är sockerberoende. Kolhydrater binder vätska, så när du drar ned ordentligt på kolhydraterna kommer du förmodligen att tappa en hel del vätska, så drick extra mycket vatten. Du kan också behöva mer salt, så salta lite extra på maten, eller ta en tsk salt i ett glas vatten. Detta hjälper ofta mot omställningsbesvär som trötthet och huvudvärk.

Får man dricka lightläsk?

Man får äta och dricka vad man vill, du måste hitta ditt eget facit. Jag rekommenderar att du låter bli om du kan. Förutom att sötningsmedel i vissa undersökningar har visat sig ge samma insulinpåslag (det vi försöker undvika med denna kost) som socker, så lurar du hjärnan att den får socker, och du blir aldrig av med ditt sötsug.

Om du är sockerberoende, och sötsaker är ditt problem, så ska du absolut hålla dig undan från sötningsmedel.

Tycker du att det verkar svårt? Behöver du stöd? Anlita mig som kostrådgivare! 

Vill du gå en kurs för att komma igång har jag online-kursen Kom igång med LCHF

Vill du gå kurs i Norrköping? Hör av dig till mig så sätter jag ihop en kurs när vi har tillräckligt många deltagare:

Jag hjälper dig på vägen.

 

2 reaktion på “LCHF för nybörjare

  1. Susanne Björkholm

    Hallå.
    Jag håller nu på att läsa in mig på LCHF. Har inte startat ännu, så helt underbart när jag hittade din blogg. Processen är igång men behöver alla små råd du kan ge och framförallt stöd. Jag bor dessutom i Norrköping
    Ha det gott och hoppas på ditt stöd
    Susanne?

    1. lottamat Inläggsförfattare

      Hej,
      Kul att du hittat hit, och gratulerar till ditt beslut. Eftersom du inte har bråttom kan du ju redan nu utesluta bröd, pasta och sötsaker, så är du redan en bit på väg när du kör igång. Håll utkik efter mer info här om höstens aktiviteter, det kommer en kurs någonstans i Norrköping, och en online-utbildning för dem som föredrar det.

Kommentarer inaktiverade.