Periodisk fasta

Periodisk fasta har egentligen ingenting med LCHF att göra, men många som försöker gå ned i vikt använder sig av periodisk fasta, ofta med goda resultat.

Periodisk fasta är dock inte för alla:

  • Är du sockerberoende, har aneroxi eller bulimi eller andra ätstörningar ska du inte fasta.
  • Är du utbränd, eller har andra stressrelaterade sjukdomar, ta hand om dessa först. Fasta utsätter kroppen för stor stress, och kan förvärra stressrelaterade symptom
  • Om du tar medicin, speciellt insulin, diskutera med din läkare först.
  • Växande barn, gravida och ammande kvinnor bör inte köra långa fasteperioder, eftersom de har ett ökat näringsbehov.

Olika varianter på periodisk fasta

Egentligen kan man bestämma vilka tider man vill, men de två vanligaste perioderna är

16:8

Ät som vanligt under 8 timmar per dygn, t ex mellan 12:00 och 20:00, och intag endast kalorifri vätska under 16 timmar per dygn. Åtta av dem bör ju såklart vara när du sover. Själv brukar jag ha mitt ätfönster mellan 08:00 – 16:00, eller 09:00 – 17:00, eftersom jag är en frukostmänniska.

5:2

Ät som vanligt 5 dagar i veckan, och ät under 500 kcal per dag om du är kvinna, och under 600 kcal per dag om du är man de andra 2 dagarna. Det finns lite olika råd, men de flesta förespråkar att inte lägga de 2 fastedagarna direkt efter varandra.

6:1

Samma som 5:2, men man fastar bara en dag i veckan. Används typisk när man nått sitt mål med 5:2, som ett sätt att behålla sin nya vikt.

Läs mer om LCHF och periodisk fasta hos Kostdoktorn

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

12 + fjorton =