Kladdkaka

Detta inlägg är sponsrat av Mytaste.
Kladdkaka
Hej vänner,
Visst är det gott med kladdkaka? Kladdkaka är en av mina favoritkakor, jag brukar göra den här som jag ursprungligen fått från 56kilo (som så många andra av recepten här på bloggen). Den här kakan är precis sådär kladdig och god som en kladdkaka ska vara. Hur många gram kolhydrater som är i beror mycket på vilken choklad du använder, jag brukar ha Marabou Premium 70%, men den innehåller 32 gram kolhydrater per 100 gram, varav 29 gram socker. Är ni bara LCHF:are som ska äta kakan kan man ta en sockerfri choklad, eller en med högre kakaohalt, eftersom våra smaklökar är annorlunda, och vi känner sockret tydligare än de som inte äter enligt LCHF. Den här kakan behöver stå kallt några timmar och ”sätta sig” innan servering.

Kladdkaka LCHF:

Ingredienser:
4 ägg
200 g 70-85% choklad
Sötning motsvarande 0,5 dl socker
200 g smör
1 tsk vaniljpulver eller 1 krm Dr Oetkers vaniljarom

Gör så här:

Smält smör och choklad på låg värme
Vispa ägg, sötning och vanilj riktigt luftigt.
Häll chokladsmeten i äggsmeten och vispa en stund
Häll i springform och grädda i 200 grader i 7-8 minuter
Låt stå kallt, gärna över natten. Om den ska serveras inom 1-2 timmar höj minutantalet till 10 minuter. 
Servera med en klick vispgrädde och valfria bär!

På Mytaste hittar du massor av goda kladdkakor!