Äppelpaj

image
Hej vänner,
Både skåp, kyl och frys börjar återigen bli fulla här hemma hos mig, så det får bli seriös rensning den närmaste tiden. Jag hatar att slänga mat, och jag kan tycka att det är en ganska kul utmaning ibland att plocka fram saker ur skåpen och se vad man kan hitta på. Igår hade jag en påse pecan-nötter och en påse mandelflarn som hade gått ut, och i kylen en burk propud vanilj, så det fick bli en smulpaj med äpplen. Jag har inget exakt recept till detta, men jag tror ni reder ut det ändå. Om du vill gå ned i vikt eller är sockerberoende hör frukt inte hemma i LCHF, men om du äter för din hälsa kan du med gott samvete äta lite frukt vid enstaka tillfällen, speciellt om du undviker de värsta sockerfällorna. Jag använde svenska äpplen som var ganska sura, tyvärr vet jag inte vad de heter. Om du vill ha mindre kolhydrater kan du byta ut äpplena mot t ex hallon, men såklart inte steka dem. Nötterna tar du dem du gillar eller har hemma.

Äppelpaj:

Sätt ugnen på 180 grader varmluft
Hacka 100 gram nötter och blanda med 50 gram kokosflingor och 1 msk sukrin gold. Det går självklart bra med annan sötning också, och mängden beror på smak och hur söt fyllningen är i sig.
Tärna 3-4 äpplen, behåll skalet på
Stek äpplena i en rejäl klick smör, och strö över sukrin gold. Äpplena ska fortfarande ha lite spänst, det ska inte bli äppelmos.
Häll äpplena i en pajform
Strö över nöt-och kokosblandningen

Äppelpaj
Hyvla smör och täck pajen. Strö över mandelspån, och hyvla ytterligare lite smör över:

image

Grädda pajen tills den blir fått färg, c:a 20 minuter:

image

Jag hade ju en burk Propud vanilj i kylen. Jag rörde ihop den med ovispad grädde tills jag fick vaniljsås, hur gott som helst!