Stressfria dagen

Få det gjortHej vänner,

Idag är stressfria dagen. Långvarig stress gör stor skada i våra kroppar, det är ingen nyhet. Det finns dock några saker man kan göra för att minska stressen.

Mindfulness kan vara till stor hjälp, Maria Helander har många bra verktyg på sin hemsida.

Andas djupt. Att bara andas djupt och fokusera på din andning några minuter varje dag. Andas in långt och djupt medan du räknar långsamt till fem.
Håll andan och räkna lugnt till fem.
Andas ut långsamt medan du räknar till fem.
Repetera tio gånger.

Gå ut i naturen. Bara att vara ute i naturen gör att våra stresshormoner sjunker.

Kontroll. En källa till stress kan vara att du känner att du har för mycket att göra, och inte vet var du ska börja. Jag har haft den känslan ett tag, och använde mig av boken ”Få det gjort” av David Allen. Boken har några år på nacken, den kom ut 2001, men den gick utmärkt att följa nu också. En ny utgåva finns på engelska, och ska snart komma ut på svenska. Jag har dock hållit på nästan på heltid i två veckor, och är fortfarande inte riktigt färdig, men jag blev jätteförvånad vilken skillnad den har gjort för min känsla av kontroll. Jag har nu en tom inkorg i min jobbmail! Jag är inte riktigt i mål med min privata mail, men jag är på god väg.

Tyvärr får jag inte plats här att förklara hela metoden, men för alla ”att göra listor” och högar med papper och inkorgar gäller att först lägga allt i en hög, även sådant som poppar upp i huvudet. Nästa steg är att bestämma om det kräver en åtgärd. Sedan gör man det som tar mindre än 2 minuter, skjuter upp det som tar mer än 2 minuter, och det som är flera moment klassas som projekt, och för dessa bestäms nästa åtgärd. Det som inte kräver en åtgärd är skräp, någon gång/kanske eller referens. Det var ganska svårt att komma in i det från början, men när jag väl hade gjort den första klassificeringen av allt jag hade att göra (min ”bråte” fick jag dela upp i fyra högar för att det inte skulle ramla) + 2 inkorgar på mailen med flera tusen mail.

Det tog några timmar, men vilken känsla bara att gjort sorteringen! Har ni möjlighet att avsätta tiden så rekommenderar jag absolut att ni gör detta, om ni känner att ni har ”för mycket i bakhuvet” som min kompis Carina och jag brukar säga. Boken finns att köpa på t ex Adlibris och Bokus (ny utgåva på engelska)