Jordgubbsmousse

Jordgubbsmousse

Hej vänner,
Tar ni vara på det vackra vädret? Idag provar jag en supersnabb, läskande efterrätt.

Själv har jag inga problem att äta mejerier, men jag tror på att en viktig komponent till att få ett sunt förhållningssätt är “kill your darlings”, dvs om det är något du inte klarar dig utan ska du försöka sluta med det. Tanken är att inte låta maten kontrollera ditt liv, utan du ska kontrollera hur du äter. Det är inte så att jag ska sluta med mejerier, men jag vill gärna se om jag kan hitta några alternativ då och då, och se om jag kan minska ned lite.

I många recept som inte är naturligt mejerifria väljer man kokosmjölk istället för grädde, så också i denna mousse. Den gick supersnabbt att göra, som en snabbglass, fast den inte blev lika fast. När jag gjorde den var jag ju tvungen och smaka direkt, och det funkar faktiskt att äta den direkt också om man inte orkar vänta. Skillnaden blev inte jättestor efter att den stått i kylen, den blev lite fastare, och smakerna kom fram lite mer. Ärligt talat smakar den inte jättemycket, men den passar säkert jättebra som ett tillbehör till färska jordgubbar om man vill undvika mejerier. Enklare blir det knappast, men kokosmjölken måste vara kall, annars funkar det nog inte.

Jordgubbsmousse

1 burk kokosmjölk, 400 gram, kyld i kylskåpet
400 gram frysta jordgubbar
1 tsk vaniljpulver
2 tsk sötning (eller efter smak)

Servera gärna med färska jordgubbar.

Gör så här:
Lägg jordgubbar och kokosmjölk i en matberedare och kör till en jämn smet. Jag hade väldigt stora jordgubbar, så fick gå i med en sked och röra om efter ett tag. Ha i vaniljpulver och smaka av med sötning. Häll upp i fyra skålar och ställ i kylskåpet i ca 30 – 60 minuter.

 

 


Veckomeny vecka 21

Eton mess

Hallå vänner,
Som jag berättat tidigare håller jag på med en utvidgning av mitt företag. Tack vare den jättekonkurrens som finns inom kostrådgivning kommer det inte längre att vara mitt fokus, men bloggen lever vidare. Ni kommer snart få se vart det bär av. Som en del kanske har läst har jag varit väldigt dålig på att följa mina egna råd och äta LCHF på sistone, det har blivit väldigt mycket fusk, och jag har svårt att hålla mig på banan. Häromdagen kollade jag mitt blodsocker 2 timmar efter frukost, och fick lite skrämselhicka. Det låg på 11,3, vilket är alldeles för högt. Jag ringde till vårdcentralen dagen efter och fick faktiskt komma och lämna prov direkt. Mitt fastesocker, alltså innan frukost, var helt normalt, och visade inga tecken på diabetes. Ingen fara alltså, men jag blev ändå lite mer motiverad att ta tag i kosten, så nu blir det andra bullar här hemma. Ibland är det bra att bli påmind om att sköta kost och motion, speciellt om man som jag har diabetes i släkten.

Nu på sommaren är det ganska lätt att ta till en sallad när inspirationen tryter tycker jag, men annars är mitt tips som vanligt att planera maten åtminstone några dagar framåt så man inte står där och glor in i kylskåpet och undrar vad man ska ha till middag. Hoppas ni hittar lite inspiration till er planering.

Ha det härligt i sommarvärmen!

Veckomeny vecka 21

Vegomåndag: Våfflor
Fisktisdag: Varmrökt lax med guacamole och gurka
Onsdag: Zucchinipasta med bacon och champinjoner
Torsdag: Kycklinggratäng
Fredag: Brysselkålsgratäng

Godis: Eton mess

Du har väl inte missat att du kan få mitt nyhetsbrev i din inkorg varje torsdag, alldeles gratis? Fyll i dina uppgifter nedan och prenumerera nu: