Veckovill och kycklingwok

WokGlad Påsk!

Idag har gått omkring och haft fredag hela dagen, tills alldeles nyss, när jag kom på att det var torsdag! Jag jobbar ju varje dag, och när jag vill, så det gör ju inte så mycket, men jag blev lite vilse. Det innebär ju också att jag vägde in mig imorse, inte kul, men jag kanske går ner ett kilo eller så tills imorgon när min vägdag är egentligen. Kycklingen igår blev supergod! Jag åt ett ben till middag, utan något till, så god var den. Idag får den bli kycklingwok. Detär ju supergott, och hur mycket kolhydrater det är i beror ju helt på vad man har i, men det som verkligen drar iväg är cashewnötterna, om man väljer det. Det är viktigt att tänka lite själv, och inte gå blint efter regler som man sätter upp för vad som är lchf och inte, fast jag försöker hålla mig till reglerna så mycket som möjligt i denna blogg, för att inte förvirra dem som är nybörjare. Morötter är t ex inte lchf, de innehåller 9 gram kolhydrater per 100 gram. Jag äter dem ändå, det är mitt val. Jag äter även cashewnötter, som är helt tillåtet. De innehåller 26g kh/100g. Det är inte lätt att vara människa. Den här veckan har jag dock fuskat rejält, och förtjänar det som står på vågen (+4 hekto i morse). Inget har jag att skylla på heller, jag tappade bara motivationen.

Kycklingwok

strimlad kyckling, färdig
strimlad morot
blomkålsbuketter
strimlad vårlök
strimlad gul lök
sockerärtor
zucchini i stavar
sparris, delad i bitar
rostade cashewnötter

Sås:

1 msk Tamarisoja,
1 tsk limejuice (jag tog fusk på flaska, men såklart godare med färsk)
1 klyfta vitlök
1/2 tsk sambal oelek

salt och peppar om du har rå kyckling
Olja att steka i.

1 msk sesamolja. Sesamolja är väldigt flyktig, så blanda i den precis på slutet, 30 sekunder innan woken är klar.

Gör så här:

Blanda såsen och ställ kallt.
Strimla alla grönsaker fint.
Rosta nötterna om de inte redan är rostade.
Om kyclingen är rå, börja med att steka den i lite olja, salta och peppra. Använd en het stekpanna eller wok.
Ha i grönsakerna, de hårdaste först, de tar längst tid. Jag börjar med blomkål och morot, sedan sparris, lök, vårlök, zucchini och sist sockerärtor. Stek 2 minuter. Ha i såsen, stek i 2 minuter till, ha i sesamoljan på slutet. Toppa med cashewnötter. Om man vill kan man ha shiratakinudlar till, men jag tycker det är lika gott utan.
Paprika och broccoli är ju också gott i. Om man vill ha mjukare grönsaker kan man förkoka dem lite, men jag gillar lite knapriga grönsaker.