Rostade cashewnötter och viktutmaning

ChilinötterHallå fredag!

Ikväll testar jag att rosta lite cashewnötter med min favorit smaksättning, chili och vitlök. Inte dumt alls, men det ser inte så gott ut.

Chilirostade cashewnötter

200 gram naturella nötter, jag tog cashew
1 msk klarifierat smör (går säkert lika bra med vanligt smör eller kokosolja)
1 vitlöksklyfta
1 tsk chilipeppar
1,5 tsk salt

Smält smöret i en stekpanna på medelvärme. Riv eller pressa vitlök i och tillsätt chili och salt. Rör runt lite grand och häll i nötterna. Rör lite då och då, när nötterna börjar få färg är de klara.

Hur har det gått med viktutmaningen, nu när första fyra veckorna är avklarade? Jag måste erkänna att jag har inte alls följt planen, men ändå gått ned 2,2 kilo, jag är ändå nöjd. Som ni säkert känner igen så landar kroppen i en vikt, och tycker att detta är jag nöjd med, och då kan det vara svårt att komma förbi. För mig har denna nivå legat på 86-87 kilo på senaste tiden, så 85,4 är definitivt under nivån, och jag har gått hopp om att fortsätta nedåt. Jag kommer köra samma plan för fas 2, men jag hoppas att jag genom att köra lite hårdare, och följa planen mer, kan hämta hem det jag ligger efter, så målet för fas 2 är -2,8 kilo.

Fas 1 – fyra veckor

Resultat för vecka 4, fas 1 avklarat.

Väga mig 1 gång /vecka – jag har inte kunnat hålla mig ifrån vågen helt.
Gymmet 2 ggr/vecka – blev ingen gång
promenad 3 ggr/vecka, minst 30 minuter. – blev bara 2 ggr
Kosten: 1 fastedag

Mål: 85,1 kilo, -2,5 kilo

Startvikt: 87,6 kilo
Vikt vecka 1: 86,6
Vikt vecka 2: 86,1
Vikt vecka 3: 86,1
Vikt vecka 4: 85,4

Kosten: Normal LCHF + 5:2

Fas 2 – fyra veckor

Väga mig 1 gång /vecka
Gymmet 2 ggr/vecka
promenad 3 ggr/vecka, minst 30 minuter.
Kosten: 2 fastedag

Mål: 82,6 kilo, -2,8 kilo

Startvikt: 85,4 kilo

Kosten: Normal LCHF + 5:2