May the fourth be with you

YodaHej vänner!

idag är internationella Star wars- dagen men det visste ni såklart redan. Jag hoppas kraften är med er idag, om ni inte känner den får ni lite hjälp på traven av mig idag.

Vid det här laget är jag nog inte ensam om att ha tappat lite av ”nu jävlar” från nyårslöftet, och börjat räkna veckorna till sommaren. Jag själv har faktiskt kommit in lite i andra andningen, t ex med hjälp av #midsommarutmaningen#, så jag tänkte passa på att ge er lite pepp.

”Det händer ingenting på vågen” Nummer ett är så klart ha tålamod, det vet du ju egentligen! Kanske har du gått ned flera kilo i början, och sedan stannat av.

Vår kropp är en underbar maskin, och vi människor har en fantastisk förmåga att anpassa oss, tänk bara på alla olika förutsättningar för föda som finns runt vår jord, och nästa överallt finns det människor som överlever där. Inuiter och urbefolkningen i Amazonas t ex har ju väldigt olika förutsättningar, men ändå överlever de. Din kropp kanske har lärt sig att ”det är bäst att hushålla med resurserna, man vet aldrig när det blir mat nästa gång” genom olika bantningskurer genom åren. Din kropp behöver hitta en bra nivå. Äter du kanske till och med för lite?

Mitt råd om du hamnat på en platå:

”Patience you must have my Young Padawan”

Ha tålamod – ge det i alla fall 4 – 6 veckor innan du ändrar någonting. Vi är alla olika, och om du håller på att experimentera hela tiden blir din kropp osäker och håller hårt i resurserna. Är du verkligen på en platå, eller går det bara långsamt? Ibland kan det kännas som om det inte händer något när det går sakta, vad vägde du för sex veckor sedan? Har du gått ned är du inte på en platå.

Jag kan inte låta bli att fuska:

”Do – or do not. There is no try”

Bestäm dig. Det kan låta självklart, men har du verkligen bestämt dig? Eller finns det saker som håller dig tillbaka? Detta kräver lite djupdykande i ditt inre, vad är det som gör att du ger upp gång på gång?

Dålig självkänsla kan vara en anledning. Har du svårt att tillåta dig själv att lyckas? Kom ihåg att du är värd att vara ditt bästa jag!

Du är sockerberoende, och du triggar omedvetet igång på något du äter? För matdagbok ett par veckor, och se om det är någon speciell mat som triggar dig, det kan vara nästa vad som helst som har några kolhydrater i sig, en tjej triggades t ex av vitkål. Det kan också vara t ex sötningsmedel, eller gräddsås.

Självdiagnostest UNCOPE © *
Testa dig själv genom att svara på dessa s k Screeningfrågor för sockermissbruk och sockerberoende. OBS! Tänk på att ”sötsaker” kan ersättas med bröd, mackor, kaffebröd, pasta, flingor och dylikt.

  • Har du, under senaste året, någonsin ätit mer ”sötsaker” än du tänkt dig och/eller fortsatt använda ”sötsaker” när du inte tänkt dig det?
  • Har du, under senaste året. försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket ”sötsaker”?
  • Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med ”sötsaker”?
  • Har någon, under senaste året, t ex familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter ”sötsaker”?
  • Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa ”sötsaker”?
  • Har du, under senaste året, någonsin använt ”sötsaker” för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?

Med fyra eller flera positiva svar finns en stor risk att du utvecklat ett missbruk eller beroende. Läs mer om sockerberoende på Bittens addiction.

Äter du för att dämpa dina känslor? 

Skriv in i matdagboken varje gång du stoppar något i munnen, ingen sammanfattning på kvällen! Hjärnan är en märklig maskin, du glömmer saker du ätit under dagen, och skriv också hur du känner dig när du bestämmer dig för att fuska, innan du stoppar kakan i munnen. Tänk efter, vad känner jag nu, och varför är jag så sugen att jag inte kan motstå den där chokladen? Är du uttråkad? Stressad? Nervös? Ledsen? Lär dig känna igen signalen och hitta en strategi för att motverka den. Två veckor räcker för nog för att komma underfund med vad som utlöser ditt fusk, du behöver inte hålla på med matdagboken längre än så.

– Äter du för att du är stressad?

Äter du för att du är stressad inför något speciellt? Ett obehagligt telefonsamtal? Bit ihop tills du gjort det du är nervös för, när det väl är gjort har suget snart försvunnit av sig själv. Är du i en stressad situation i livet, fundera på om du kan göra något för att ändra på detta, eller om kan du göra något för att  hantera stressen du känner på ett bättre sätt? Mindfulness och yoga är bra sätt att bearbeta stress i vardagslivet.

– Äter du för att du har tråkigt?

Gör något annat, spela ett spel på telefonen, gå en promenad, ring en vän.

– Äter du för att du är ledsen?

Det här är ju lite svårare. Ta en kopp te eller kaffe, eller kanske smaksatt bubbelvatten. Ta fram dina före och efter bilder, eller om du inte har några, fixa några. En bild på hur du ser ut när du är som tjockast, och en som du har som din målbild. Har du en på dig själv när du var smal är det bra, annars kan du ta en bild på en förebild från en tidning t ex.

När du har hittat dina triggers, gör en plan för att motverka dem. Är det mat, så låt bli att äta den maten. Är det en känsla, tänk igenom vad du ska göra nästa gång det händer, och lär dig känna igen den känslan, och ha en plan klar för hur du ska låta bli att fuska.

”Det känns som en omöjlig uppgift att hålla en diet i flera år framöver, jag njuter hellre av livet än späker mig i åratal för att bli smal”

Njuter du verkligen av livet? Är du ditt bästa jag, och trivs i din kropp? Grattis, vad gör du här?

Din kropp är ett resultat av vad du äter, och dina gener. Dina föräldrar kan du inte välja, men du kan välja vad du äter. Tyvärr finns det ingen quick fix som gör dig smal och frisk, men det svåraste steget är det första, att lägga om sina vanor. När dina nya vanor har satt sig, blir det mycket lättare att gå vidare med ditt nya liv.

Behöver du ännu mera hjälp? Du vet väl att du kan anlita mig som kostrådgivare och få en personligt utvecklad plan just för dig? Läs mer på sidan Kostrådgivning

Lycka till!